-
Locatie:, (kapel)
Een gedeconstrueerd orgel met opblaasbare sculpturen vult de achthoekige KADOC kapel met meditatieve klanken.

De achthoekige KADOC kapel heeft een uitzonderlijk lange akoestische galm. Precies zo’n resonante architectuur is wat kunstenaar Anouk Kellner interesseert, net als de monumentale klank van kerkorgels. In haar reeks Airchoirs vertrekt ze van historische orgelpijpen en voegt ze opblaasbare sculpturen in textiel toe die in- en uitademen net als longen. In opdracht van Hear Here creëerde ze Airchoir No. 2: Dirges for Coded Organ Voices. Als een groep koorknapen converseren de automatische geluidsobjecten met elkaar. Hun harmonische resonanties weerklinken overal anders dankzij de akoestische grillen van de kapel. Met Airchoirs onderzoekt Kellner de grenzen tussen het organische en het niet-organische, tussen de menselijke emotie, ons religieuze verleden en hedendaagse elektronica. Een meditatieve klankervaring die de luisteraar uitnodigt tot introspectie en verbinding.

Deze barokke kapel met een achthoekig grondplan en een impressionante koepel verrees tussen 1641 en 1705 en was lange tijd een bedevaartsoord voor Onze-Lieve-Vrouw ter Koorts. In 1871 namen de minderbroeders haar in gebruik. Zij vergrootten de kapel en voegden ook een kloostergebouw toe. Dat klooster moest dienen als opleidingscentrum voor de minderbroeders die aan de Leuvense universiteit filosofie en theologie studeerden. In de tweede helft van de jaren 1980 kocht de Leuvense universiteit de kapel en het klooster en in 1990 nam KADOC er haar intrek. KADOC is een documentatie- en onderzoekscentrum voor religie, cultuur en samenleving van KU Leuven. Sinds 2018 worden zowel het exterieur als het interieur van de kapel grondig opgeknapt.
Tekst: Liesbet Nys (KU Leuven)
2025
➤ Coproductie: STUK, Concertgebouw Brugge, Klarafestival & Overtoon
➤ Met dank aan: Luc Vints (Kadoc), Kurt Kellner, Xander Keersebilck & Hugo Keersebilck